Pokud neslyšící pacienti v Nemocnici Havířov nemají doprovod nebo svého tlumočníka, můžou si jednoho půjčit přímo v nemocnici. A vzít si ho třeba do kapsy. Ve spolupráci z neziskovou organizací Tichý svět začala nemocnice využívat takzvanou tichou linku. Funguje přes tablet a sluchově postiženým usnadní domluvu se zdravotníky.
Přicházím na urgentní příjem, jsem neslyšící, nemůžu mluvit. Co mě tedy čeká? „Podle schopností a možností pacienta využijeme tichou linku a spojíme se buď videohovorem nebo pomocí online služby textového okna, kdy tlumočník přepisuje text,“ říká vrchní sestra Lenka Škutová.
Neslyšící většinou přicházejí do nemocnice s doprovodem. Pokud ale tuto možnost nemají, mohou nastat problémy. „Určitě jsou vystrašení a ve stresu. Ale znají tuto službu a když vidí, že ji využíváme, tak je to uklidní. Komunikace je potom snazší,“ dodává Škutová.
Tlumočníka mohou lidé využít i doma, když se chtějí třeba jen objednat k lékaři. Přímo na stránkách nemocnice stačí kliknout na virtuální tlačítko on-line tlumočení.
„Vybere si, zda chce tlumočit svůj požadavek pomocí přepisu nebo znakové řeči. Tlumočník mu pomůže vyřešit jeho požadavek, ať už je to objednávka, dotaz, cokoliv,“ vysvětluje Romana Ráblová z rezervační kanceláře.
Nemocnice Havířov má pro pacienty zatím tři tablety s novou aplikací. V rezervační kanceláři, na urgentním příjmu a na recepci radiologie.