Původní snaha pracovníků havířovské nemocnice pomoci seniorům s rezervací k očkování proti covidu se nyní vyplácí jiným pacientům i zdravotníkům.
Když město loni převzalo pomoc zájemcům o očkování, nemocnice v uvolněném prostoru ve vestibulu jako první v kraji zařídila rezervační kancelář pro pacienty, kteří se potřebují objednat.
„Mrzel nás vysoký počet zmeškaných telefonických hovorů s požadavky na eRecepty, vyšetření, kontroly a další, především ambulantní a diagnostické výkony,“ vysvětlil ředitel havířovskénemocnice Norbert Schellong, co vedlo nejen ke vzniku rezervační kanceláře. „Kvůli vytíženosti zdravotníků zůstávalo až šedesát procent hovorů nevyřízených a pacienti museli volat znovu.“
Všechny nemocnice, jejichž zřizovatelem je Moravskoslezský kraj, mají od roku 2019 k dispozici webový Portál pacienta, který umožňuje, aby si pacienti rezervovali termíny sami online přes počítač.
„Covid ale rozvoj těchto rezervačních systémů pozastavil, takže někde s tím ani nezačali nebo tam zatím napojili jen pár ambulancí. My už máme v tomto portálu šedesát procent pracovišť a budou přibývat. Naše dvě konzultantky kanceláře umějí zajistit termíny i tam, kde to ještě pacient sám udělat nemůže,“ nastínil Schellong.
Nemocnice investovala do rezervační kanceláře několik desítek tisíc korun a po zkušebním měsíci spustila její provoz v říjnu. „Do konce roku ji využilo téměř 1 200 lidí, z toho dvě stě osobně a další telefonicky. Aktuálně volají průměrně tři desítky pacientů denně,“ řekl Schellong.
Podle něj mohou nově přes webový portál objednat pacienty do nemocnice i praktičtí lékaři. „Do pololetí chceme mít v systému zapojených alespoň 500 pacientů a padesát lékařů. Zefektivní to vzájemnou komunikaci včetně sdílení zdravotnické dokumentace,“ dodal ředitel.
Jiné nemocnice rezervační kancelář otvírat nebudou. Slibují ale rozvoj online systémů. Třeba ve Fakultní nemocnici Ostrava se tak lze objednat do krevního centra, na oční, mamografii a gynekologii. Ve Slezské nemocnici Opava, Nemocnici Třinec i v Krnově do několika specializovaných ambulancí.
Autor: — Ivana Lesková, Norbert Schellong